Tilgjengelighet

Tittel på mottaksordning: Tilgjengelighet

Hvilket datasett gjelder det: Tilgjengelighet friluft, Tilgjengelighet tettsted

Lenke til datasett (metadata): Lenke til datasett (metadata)

Ansvarlig etat: Kartverket

Aktører og roller

Hvem utfører kartlegging eller etablerer data?: Kommuner, Fylkeskommune, Statsforvalter, Friluftsorganisasjoner

Dataeier: Kartleggere

Mottaksansvarlig: Kartverket

Distributøransvarlig: Kartverket

Leveranse- og mottaksordning

Mottaksordningens formål:

Målet med nasjonal kartleggingen er å sikre en enhetlig registrering av tilgjengelighet i tettsteder og frilufts-/friområder over hele landet. Datasett er grunnlag for arealplanlegging og forvalting i kommunen, statistikk og tilstandsanalyse, men også for «sluttbrukere» som organisasjoner og andre interesserte om tilgjengelighet og mulige barrierer for ferdsel.

Mottaksordningens beskrivelse:

Kartverket har laget en applikasjon som er fritt tilgjengelig. Tilgjengelighet er et omfattende tema som krever litt kunnskap for å kartlegge. Forutsetningen til tilgang til applikasjonen er derfor at brukere har deltatt i dagskurs om kartleggingen. Ta kontakt med oss for informasjon om kursing og tilgang til applikasjonen. Alle data kartlagt med applikasjonen flytter direkte in til databasen hos Kartverket.

Dataeier: Kartleggere

Mottaksansvarlig: Kartverket

Krav til avlevering:

Data må lagres med Kartverkets applikasjon. I så fall flytter alle data direkte til Kartverkets base for tilgjengelighetsdata.

Kartleggingsmetodikk

Metode for kartlegging: Metodikken er beskrevet i veilederne. Metoden kan brukes både i tettsteder og friluftsområder.

Krav til kartlegging:

Kartlegging må skjer med applikasjonen og etter metodikken utviklet av Kartverket. De kartlagte objektene blir vurdert ut fra grad av tilgjengelighet. Vurderingen av tilgjengelighet er basert byggteknisk  forskrift TEK17 og Norsk Standard NS 11005-2011.

Annen informasjon

Bistand og støtteordninger:

Kommunal- og distriktssdepartementet (KDD) gir gjennom Kartverket tilskot til eit utval kommunar og fylke som vil gjennomføre kartlegging av tilgjengelegheit. Utlysning og søkandsprosessen skjer i begynnelsen av året slik at kommunene kan bruke seint vår til høsten til kartleggintg i felt
Prosjektstatus for kartlegginga | Kartverket.no

Kontaktinformasjon

Kontaktperson epost: sven.michaelis@kartverket.no, kathrin.bogelsack@kartverket.no