Tittel på mottaksordning: Forurenset grunn
Hvilket datasett gjelder det: Forurenset grunn
Lenke til datasett (metadata): Lenke til datasett (metadata)
Ansvarlig etat: Miljødirektoratet
Andre involverte etater: Statsforvalteren, Kommunen
Hvem utfører kartlegging eller etablerer data?: Primært konsulenter
Dataeier: Kommunen
Mottaksansvarlig: Kommunene
Distributøransvarlig: Miljødirektoratet
Mottaksordningens formål:
Formålet med mottaksordningen er å bidra til at data om forurenset grunn kan holdes oppdatert på en enkel måte.
Mottaksordningens beskrivelse:
Mottaksordningen er bygd inn i fagsystemet Grunnforurensning. Data for prøvepunkt kan importeres til fagsystemet, og data for forurenset grunn (flater) kan importeres eller tegnes i fagsystemet. Mottaksordningen inngår i en dataflyt som også inkluderer kvalitetssikring av data og nødvendig saksbehandling med tanke på varsling av grunneiere og kopling til matrikkelen.
Dataeier: Kommunen
Mottaksansvarlig: Kommunene
Krav til avlevering:
I matrikkelloven og tilhørende forskrift § 61. del 1 er forurensningsmyndigheten pålagt å overføre oppdaterte data om forurenset grunn til matrikkelen. Kommunenes plikt til å registrere opplysninger i Grunnforurensning er også spesifisert i forurensningsforskriften. § 2-9 fjerde ledd. Tiltakshavere oppfordres til å kontraktsfeste innlegging av data i Grunnforurensning ved kartleggingsoppdrag. Den generelle leveranseplikten etter § 24 i forskrift om konsekvensutredninger gjelder også for dette datasettet.